Enzo G. Castellari - retrospektywa reżysera

Podczas tegorocznej edycji Octopusa po raz pierwszy przyznamy nagrodę za całokształt twórczości w kinie gatunkowym – Atramentową Mackę! Jej laureatem będzie główny gość festiwalu, twórca z sześćdziesięcioletnim stażem we włoskim przemyśle filmowym i ulubieniec samego Quentina Tarantina – Enzo G. Castellari! Enzo G. Castellari to absolutna legenda włoskiego kina. Reżyser spaghetti westernów („Keoma” z Franco Nero), poliziotteschi („High Crime”, „Street Law”), macaroni combat („Bohaterowie z piekła”) i filmów postapokaliptycznych („Wojownicy Bronksu) znany z zamiłowania do slow motion i eksperymentalnego montażu. Jego filmy przez całe lata siedemdziesiąte okupowały szczyt włoskiego box office’u. Enzo G. Castellari przyjedzie na Octopusa, by odebrać Atramentową Mackę i spotkać się z polskimi widzami.

Filmowe pożegnanie Tomasza Knapika

W zeszłym roku zmarł nasz idol, współpracownik i przyjaciel – najsłynniejszy polski lektor, Tomasz Knapik. W ramach tegorocznej edycji Octopusa uczcimy jego pamięć podwójnym pokazem z Mistrzem w roli lektora.

Doris Wishman – retrospektywa reżyserki

Kino eksploatacji właściwie zawsze było domeną mężczyzn. Ale była też Doris Wishman – najbardziej aktywna zawodowo reżyserka amerykańskiego kina gatunkowego, która w latach 60. i 70. nakręciła kilkadziesiąt filmów o nudystach, sexploitation, a później także filmów z charakterystyczną kategorią wiekową X. W jej portfolio znajdziemy między innymi słynne „Nagie na księżycu” i kultowe „Deadly Weapons” z Chesty Morgan w roli głównej. Octopus jako pierwszy festiwal w Polsce zaprezentuje retrospektywę tej niezwykłej i niedocenionej za życia twórczyni i to w formie odrestaurowanych cyfrowo kopii filmowych! W programie znajdziecie sześć filmów w reżyserii Doris Wishman – a każdy z nich bardziej intrygujący od poprzedniego przyprawiłby o rumieńce nawet Johna Watersa!

Dekada grozy

Dekada grozy. Polskie horrory z lat 80. - Autorski cykl Tomasza Kolankiewicza
Kto zna historię polskiego kina, wie doskonale, że zawsze stało ono raczej filmem artystycznym niż gatunkowym. Wyjątek stanowią lata osiemdziesiąte – po wprowadzeniu stanu wojennego władze kinematografii zauważyły, że sprowadzane zza Oceanu hity spod znaku Nowej Przygody sprzedają się lepiej niż festiwalowe przeboje. A ponieważ każda gałąź gospodarki znajdowała się w kryzysie, postanowiono podreperować nieco budżet, produkując filmy gatunkowe.
Dzięki temu otrzymaliśmy nie tylko Pana Kleksa i „Klątwę Doliny Węży”, ale też całą serię polskich horrorów. Najciekawsze – i przy okazji najmniej oczywiste – zaprezentuje w ramach autorskiego cyklu Tomasz Kolankiewicz, dyrektor Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Podczas piątej edycji Octopusa odwiedzimy „Dom Sary”, poznamy „Alchemika” i „Króla komputerów”, zbadamy „Widziadło” i „Jajo”, wreszcie – obejrzymy „Lubię nietoperze”. A przy okazji odpowiemy sobie na pytanie, czym właściwie polskie horrory z tego okresu różniły się od swoich zachodnich odpowiedników.

Midnight Movies

Legendarne seanse o północy, podczas których prezentowano filmy dzikie, szalone, urągające mieszczańskim gustom, były nieodłącznym elementem krajobrazu kinowego Stanów Zjednoczonych lat 70. i 80. W ramach tegorocznej edycji Octopusa zaprezentujemy w tej formule trzy tytuły, które nie były wcześniej pokazywane w polskich kinach!

Odkopane taśmy. HORROR FOUND FOOTAGE

Odkopane taśmy. Horror found footage - autorski cykl Jarka Tokarskiego
Pamiętacie tę chwilę, gdy po raz pierwszy odpaliliście „Blair Witch Project”? Albo poszliście do kina na „Paranormal Activity” kompletnie nieświadomi nadchodzącego zagrożenia? Horror found footage zdominował pierwsze lata XXI wieku i nie brał przy tym jeńców. Dzięki budżetom odwrotnie proporcjonalnym do poziomu realizmu przeraził całe pokolenie.
W ramach autorskiego cyklu Jarka Tokarskiego przyjrzymy się temu fenomenowi z nieco innej perspektywy. Do sekcji nie trafią najpopularniejsze filmy gatunku, ale przede wszystkim te tytuły, które albo zapowiadały jego nadejście (jak „Godzina wilka” czy „Cannibal Holocaust”), albo twórczo modyfikowały jego założenia (jak „Be My Cat: A Film for Anne” czy „Hell House LLC”). Dzięki temu każdy z pięciu wybranych tytułów stanie się paliwem dla Waszych koszmarów.

VHS Hell

VHS Hell to cykliczne pokazy filmów klasy B znalezionych na najniższych półkach osiedlowych wypożyczalni. W tym roku prezentujemy dwa tytuły z lektorami na żywo.  

Film

Konkurs Główny

W ramach Konkursu Głównego zaprezentujemy najciekawsze, najlepsze i najbardziej zaskakujące filmy gatunkowe z całego świata, które nie były wcześniej pokazywane w polskich kinach. Po seansach widzowie będą mogli natomiast ocenić obejrzane tytuły i przyznać – po raz trzeci w historii Octopusa – Nagrodę Publiczności festiwalu.