Konkurs Główny

W ramach Konkursu Głównego zaprezentujemy najciekawsze, najlepsze i najbardziej zaskakujące filmy gatunkowe z całego świata, które nie były wcześniej pokazywane w polskich kinach. Po seansach widzowie będą mogli natomiast ocenić obejrzane tytuły i przyznać – po raz drugi w historii Octopusa – Nagrodę Publiczności festiwalu.

Ozploitation

Jeśli w twoim kraju domowe pająki osiągają wielkość psa, a temperatura w słoneczny weekend przekracza pół miliona stopni Celsjusza, to kino gatunkowe musi być wyjątkowo szalone, żeby przegonić rzeczywistość i zapewnić widzom rozrywkę. Tak właśnie było w przypadku australijskich horrorów, thrillerów i filmów sensacyjnych z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych, określanych zbiorowo jako Ozploitation – ich twórcy szokowali i przekraczali granice, by zaoferować swoim widzom coś wyjątkowego.
Najbardziej znanym wśród tych filmów jest „Mad Max”, ale na Octopusie chcemy przypomnieć Wam mniej popularne, acz równie niezwykłe tytuły. W programie znajdą się: dystopijny thriller „Polowanie na indyki”, legendarne „Fair Game”, ekologiczny horror „Długi weekend”, film kung-fu „Człowiek z Hong Kongu” i doskonałe kino grozy – „Next of Kin”. Sekcję uzupełni dokument Marka Hartleya „Niezupełnie Hollywood”.

Modus Operandi

Hannibal Lecter czy Patrick Bateman to postacie absolutnie kultowe. Ich wizerunki widujemy na plakatach i koszulkach, wypowiadane przez nich kwestie krążą po Internecie, wiele osób chętnie przebiera się za nich na Halloween. Stali się bohaterami popkultury w pełnym tego zwrotu znaczeniu. I dlatego w cyklu „Modus Operandi” ich nie zobaczycie. Celem sekcji jest bowiem zaprezentowanie tych tytułów, które nie upiększają filmowych psychopatów – filmów brudnych, nihilistycznych, pozbawionych nadziei, operujących namacalną grozą, ohydnych, odrażających i przybijających. Prezentujemy cztery z nich.

Malinobranie

Michał Oleszczyk powraca na Octopus Film Festival, by zaoferować Wam kolejną wycieczkę po rzadko uczęszczanych rejonach kina, gdzie kicz, nieudolność, przesada, kabotyństwo, zamroczenie, delirium i ekstaza łączą się w jedyny w swoim rodzaju filmowy smak. W programie znajdą się: „Can’t Stop the Music”, czyli komedia muzyczna z The Village People, która była tak okropna, że zapoczątkowała przyznawanie Złotych Malin; „Egzorcysta 2: Heretyk”, czyli bardzo nieudany sequel legendarnego horroru; i „Robot Monster” uznawany za jeden z najgorszych filmów, jakie powstały.

997

„997” to jeden z najbardziej niezwykłych fenomenów w historii polskiej telewizji. Debiutujący już w 1986 roku program kryminalny ze szczegółami opisywał tajemnicze zbrodnie i nierozwiązane sprawy, czym fascynował dorosłych widzów i przerażał tych młodszych. Otwierający każdy odcinek utwór zespołu Chase na stałe wrył się w świadomość całego pokolenia, zwiastując kolejną dawkę zbrodni i suspensu. A ponieważ oglądalność „997” w czasach świetności osiągała nawet 15 milionów telewidzów, uzyskane od nich informacje niejednokrotnie pomagały w ujęciu groźnych przestępców.
W ramach Octopus Film Festival chcemy przypomnieć historię i rolę tego fenomenu. Gośćmi specjalnego wydarzenia będą Michał Fajbusiewicz – autor i prezenter programu – i dr Krzysztof Grzegorzewski z Uniwersytetu Łódzkiego, który pracuje obecnie nad monografią „997”. Widzowie będą więc mieli okazję nie tylko zobaczyć wybrane fragmenty, ale też dowiedzieć się, jak wyglądały kulisy pracy nad „997” i jakie zagadki kryminalne mroziły krew w żyłach polskich widzów w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych.

VHS Hell

VHS Hell to cykliczne pokazy filmów klasy B znalezionych na najniższych półkach osiedlowych wypożyczalni. W tym roku prezentujemy dwa tytuły z lektorami na żywo.  

Dokumenty o historii kina

Nieodłączną częścią Octopusa są filmy dokumentalne opowiadające o historii kina. W tym roku zaprezentujemy trzy tytuły, w tym dwa – Gęstwa mroczna, dni zaklęte i Królowie wideo – jako pierwszy festiwal w Polsce.

Marek Piestrak – retrospektywa reżysera

Marek Piestrak to rzadki w polskim kinie przypadek filmowca-marzyciela, który – nie zważając na ekonomiczne i produkcyjne ograniczenia rodzimej kinematografii – poświęcił swoją karierę rozwijaniu formuły kina gatunkowego: sci-fi, horroru i filmu przygodowego. Jego filmy były często sukcesami kasowymi i tytułami eksportowymi polskiego kina, a niektóre z nich otrzymywały nagrody na międzynarodowych festiwalach. Bije w nich serce kochające klasyczne kino amerykańskie. Scenografia, kostiumy i efekty specjalne często ujawniają braki budżetowe, ale w naszej epoce zdominowanej przez cyfrę uzyskują nową, nostalgiczną jakość prawdziwego rękodzieła. Kino Piestraka zasługuje na ponowne odkrycie. Dlatego też Marek Piestrak będzie gościem tegorocznej edycji Octopusa – podczas spotkań prowadzonych przez Michała Oleszczyka opowie o kulisach powstawania swoich filmów i o tym, jak tworzono kino gatunkowe w PRL-u. 

Midnight Movies

Legendarne seanse o północy, podczas których prezentowano filmy dzikie, szalone, urągające mieszczańskim gustom, były nieodłącznym elementem krajobrazu kinowego Stanów Zjednoczonych lat 70. i 80. W ramach tegorocznej edycji Octopusa zaprezentujemy w tej formule dwa tytuły – jednego klasyka i jedną nowość!